Hier zijn we al een hele tijd ons hoofd over aan het breken hoe we dit moeten aanpakken. Men wil onder dwang een digitale meter bij u thuis komen installeren. Momenteel voor elektriciteit. In een later stadium ook voor gas en water. Mensen die wakker zijn, weten allemaal dat het allemaal rond controle draait. Eerst een smartmeter die alles registreert om dit in een later stadium te linken aan uw CO2 voetafdruk.
Het probleem is, dat dit niet iets is als een ongewenste boete. Je kan niet zonder die elektriciteit, gas en water. Bij sommige mensen werd er gedreigd om ze af te sluiten als ze de technieker niet binnen zouden laten. Fluvius dreigt er nu mee om naar de rechtbank te stappen bij mensen die blijven weigeren.
Hoe kunnen we deze situatie aanpakken? We hebben er ons hoofd over moeten breken, maar ik denk dat we de oplossing gevonden hebben waarmee we ze (voorlopig) schaakmat zetten.
We gaan een beëdigde verklaring (affidavit) combineren met een conditional acceptance (voorwaardelijke aanvaarding). Een beëdigde verklaring, is gewoon een verklaring die je op papier zet en laat legaliseren door een notaris. Door een document te laten legaliseren, wordt dit een officieel document in hun legaal wereldje. In zo’n beëdigde verklaring moet ieder punt weerlegd worden. Kan de tegenpartij dat niet weerleggen dan staat dit als waarheid. Mocht Fluvius zijn dreigement hard maken en u voor de rechter dagen, dan kan je die beëdigde verklaring inbrengen als bewijs. In die beëdigde verklaring gaan we die digitale meter onder voorwaarden aanvaarden. Dit zou ervoor moeten zorgen dat er helemaal geen rechtszaak van kan komen want er is geen geschil. Je hebt helemaal niets geweigerd.
Enfin, het wordt u allemaal wel duidelijk nadat je die verklaring gelezen hebt. Die verklaring kan je hieronder downloaden. Onder de verklaring vind je de invulinstructies. Deze verklaring is geschreven voor de digitale energiemeter. Die kan je tevens gebruiken voor de digitale water- en gasmeter.
***UPDATE***
Ondertussen vonden we dit. In Wallonië is het wel mogelijk om de digitale meter te weigeren.
Art. 10 grondwet: alle Belgen zijn gelijk voor de wet.
Dit betekent als een Waal zijn digitale meter kan weigeren, kan een Vlaming dat ook. Dit kan u nog als extra punt opnemen in onderstaande verklaring.
*** Het is Ilse Van Belle (zonder N). Kleine typefout ***
Voor u deze brief gaat opstellen, haalt u in het postkantoor zo’n kaartje voor een aangetekende zending + kaart voor ontvangstbevestiging. Als u niet weet wat dit is, zegt u gewoon aan het loket dat u iets aangetekend wil opsturen met ontvangstbevestiging en dan zullen ze u wel de juiste kaartjeen geven. Op het kaartje van de aangetekende zending staat uw online volgnummer. Dat nummer vermeldt u op de brief als volgnummer aangetekende zending.
Kopieer de tekst van bovenstaande PDF in uw tekstverwerker en pas dan aan volgens onderstaande aanwijzingen. Vergeet niet om opnieuw de paginanummering toe te voegen in de vorm van pagina X van Y.
We hebben al veel gesproken over het verschil mens/persoon. Deze verklaring gaan we gewoon schrijven als persoon. We hebben nog steeds die status van Belgische staatsburger, dat huis staat geregistreerd op de naam van de persoon. Ons lijkt het hier weinig zinvol om deze brief te gaan versturen als levende man/vrouw. Dus bovenaan vult u gewoon uw naam en adres in.
In bovenstaand voorbeeld is de brief gericht op Ilse Van Bellen. Hoe komen we aan haar naam? Simpel. Via de KBO hebben we Fluvius opgezocht. Dan komen we terecht bij Fluvius System Operator met 65 vestigingseenheden. Als we doorklikken op het ondernemingsnummer 0477.445.084 kan je onderaan een lijst opvragen van functiehouders. Daar staat Ilse van Belle dan vermeld als degene die belast is met het dagelijkse bestuur. Wij hebben zelf nog geen bericht gekregen van Fluvius. Mocht u al wel een brief gehad hebben en daar staat een naam op vermeld, kan u gewoon deze persoon aanschrijven. Dus indien nodig past u de naam en het adres aan.
Deze verklaring stuurt u nadien aangetekend op. In het postkantoor kan u gratis deze briefjes meenemen. Plaats daar dus het nummer dat de aangetekende zending gaat hebben. U stuurt dit niet enkel aangetekend op, maar ook met ontvangstbevestiging. Die briefjes krijg je ook gratis in het postkantoor. Dit betekent dat de geadresseerde moet ondertekenen voor ontvangst. Nadat dit gebeurd is, krijg je die antwoordkaart terug met de naam en handtekening van de geadresseerde.
Vul in de eerste alinea het nummer in van uw elektriciteitsmeter. Die nummer zou u moeten vinden in de brief die Fluvius u gestuurd heeft.
PUNT 1
Wij gaan er hier vanuit dat u een brief ontvangen heeft van Fluvius. Mogelijk werd deze verstuurd door een dochteronderneming. In dit geval zoekt u in de KBO het ondernemingsnummer op van deze dochteronderneming.
Het DUNS nummer kan u opzoeken via deze link. Vul de naam van het bedrijf in en bij advanced search verandert u het land in Belgium. Nadien klikt u op het vergrootglas om te zoeken.
PUNT 4
Pas de tekst die daar staat aan, aan uw persoonlijke situatie. Misschien slaapt u vlak naast die meter. Bevindt die meter zich in de kinderkamer waar uw baby slaapt,… Desnoods verwijdert u de alinea die we tussen haakjes gezet hebben.
Nadat u de bovenstaande wijzigingen aangebracht hebt, print u dit document af en gaat u ermee langs bij een notaris om dit document te laten legaliseren. Dit houdt simpelweg in dat die uw identiteit gaat controleren om zeker te zijn dat u de persoon bent die deze brief geschreven heeft. Hou er rekening mee dat hieraan kosten zullen verbonden zijn. Normaal gezien kost dit € 20 per handtekening. Onderaan moet u nog uw naam, handtekening en datum invullen. Dat doet u pas bij de notaris zodat die daar getuige van is.
Zoals we hierboven al vermeld hebben, stuurt u dit nadien aangetekend op met ontvangstbevestiging. Dit kost ongeveer € 10. Hou het kaartje van de aangetekende zending bij evenals uw kassaticket. Dit is het bewijs dat u dit document effectief verstuurd heeft. Een paar dagen na verzenden zou u ook de antwoordkaart moeten terug krijgen met datum van ontvangst + naam en handtekening van de ontvangen. Hou deze 3 documenten bij.
Als we zelf zo’n document opstellen, maken we dat meestal in 2 exemplaren. Het 2de exemplaar is voor de eigen administratie. Daar steken we dan het kaartje van de aangetekende zending bij, het kassaticket en de antwoordkaart. Heb je nadien alles bij de hand indien nodig.
Nu wat heeft u hier nu eigenlijk allemaal gedaan?
- Door dit document eerst te laten legaliseren om het dan aangetekend op te sturen met ontvangstbevestiging, maakt u hier een legaal document van. U heeft ook de naam en handtekening van de ontvanger. Voor zo ver wij begrepen hebben, zijn die bij deze met u in contract gegaan. Het volgnummer van uw zending, is het contractnummer.
- U stuurt ze een verklaring van eed een waarheid waarbij ze ieder punt moeten weerleggen. Als ze dit niet kunnen (en dat kunnen ze ook niet, ze kunnen bv. niet ontkennen dat ze een bedrijf zijn) staat dit als waarheid. Mocht u na verzenden van dit document toch voor de rechtbank moeten verschijnen, kan u dit document als bewijsstuk gebruiken. Dit is gelegaliseerd, dat is dus een officieel document.
- En waarom dagen ze u voor de rechtbank? In punt 11 heeft u uitdrukkelijk vermeld dat u deze niet weigert. In voorgaande punten heeft u duidelijk uitgelegd dat die digitale meter een gevaar inhoudt voor uw gezondheid, dat dit uw privé-leven schaadt terwijl u via de grondwet recht hebt op een privé-leven. U weigert die digitale meter helemaal niet. De enige voorwaarde die u stelt is dat die uw grondwettelijke rechten niet schendt. Het zou ze ondertussen meer dan duidelijk moeten zijn dat als ze u die digitale meter opdwingen dat ze zelf strafbare feiten aan het plegen zijn. En gezien u niet weigert is er ook helemaal geen geschil en is er geen rechtszaak nodig. Een rechter kan enkel verzoenen indien er een geschil is.
Wil dit nu zeggen dat we u voor 100% zekerheid kunnen zeggen dat ze u niet gaan dwingen om die digitale meter te laten installeren? Nee, we leven in gekke tijden. In normale omstandigheden zou er geen sprake zijn van een overheid die u wil dwingen om een spionagetoestel in uw huis te laten installeren. Spijtig genoeg leven we in totaal andere tijden. In ons e-book hebben we u ook uitgelegd wat rechtbanken zijn. Dan weet u ook dat rechtbanken en rechtspraak niets met elkaar te maken hebben. Maar ze gaan verdorie straf uit de hoek moeten komen om bovenstaand document onder de mat te vegen.
Wij zijn aan het wachten tot Fluvius hun brief hier in de bus valt om bovenstaand document te versturen. We kunnen u dus niet zeggen wat hun reactie op bovenstaande verklaring gaat zijn.
Heeft u al wel een brief ontvangen? Deze verklaring verstuurd? Laat ons dan weten hoe het afgelopen is.
Kent u mensen die deze digitale meter willen weigeren maar niet weten hoe? Verwijs ze naar deze pagina. Des te meer mensen deze digitale meter weigeren, des te moeilijk het wordt om de Great Reset uit te voeren. Met het versturen van dit document doen we ook niets verkeerd. We brengen niemand schade toe, we zijn niemand aan het bedreigen, door het opsturen van een verklaring overtreed je geen enkele wet,… Het enige wat je doet, is op uw grondwettelijke rechten gaan staan. Iets wat we en massa al lang zouden moeten gedaan hebben.
Stel u eens voor. Een digitale meter die u komt bespioneren. Een digitale meter die door zijn straling voor gezondheidsproblemen kan zorgen. En omdat u dit niet wil, dreigen ze om u voor de rechtbank te dagen of zelfs om u af te sluiten. In wat voor een gekke wereld zijn we GVD beland?
**** update 15/03/2023 ****
We hebben nog een aantal argumenten toegevoegd (punten 8, 9 en 10) om nog wat gaten dicht te rijden. Dit document zou volgens ons waterdicht moeten zijn. Ze gaan geen enkel van deze punten kunnen weerleggen. Als Fluvius/overheid echt zo ver gaat om deurwaarder en slotenmakers in te zetten plegen ze zelf strafbare feiten waarbij ze de wetten die ze zelf opgesteld hebben, overtreden.
Ondertussen kregen we van iemand te horen dat die succes geboekt heeft met deze brief. U ook? Laat het ons weten in de opmerkingen hieronder.
**** update 23/08/2023 ****
Ondertussen stuurde ons iemand de reactie van Fluvius door na “weigeren” van de digitale meter. We gaan hieronder niet de volledige reactie plaatsen, maar wel de belangrijke zaken.
“In het arrest van 14 januari 2021 stelt het Grondwettelijk Hof dat elke klant, vanaf publicatie van het arrest in het Belgisch Staatsblad, moet kunnen kiezen voor een ‘bekabelde’ digitale meter die stralingsvrij communiceert in plaats van draadloos, dit ter bescherming van hun grondrecht op een gezonde leefomgeving”
“· De meters blijken maximaal 0.95% van de tijd te zenden, het overgrote deel van de dag zenden ze dus geen straling uit.
· De maximale veldsterkte, de maat voor de sterkte van de straling, varieert tussen 0.014 en 1.25 V/m. Dat is lager dan de norm die gelijk is aan 2.8 V/m.”
Beseffen die hier dat ze zichzelf aan de galg praten? Blijkbaar niet, want anders zouden ze zo niet antwoorden.
1. Het arrest zegt dat iedere klant moet kunnen kiezen voor een bekabelde digitale meter die stralingsvrij communiceert
2. In hun antwoord zeggen ze zelf dat hun meters nog steeds straling geven.
Een bekabelde meter die stralingsvrij communiceert, is een meter die 100% stralingsvrij is. Punt andere lijn. Dat is geen digitale meter die nog steeds straling afgeeft hoe laag deze ook moge zijn. Gaat Fluvius hier de gerechtelijke uitspraak gewoon naast zich neerleggen??? Blijkbaar zijn ze dat wel van plan. Dat zijn dus strafbare feiten.
Feit dat uw recht op een privé-leven niet meer gerespecteerd wordt, wordt naast zich neergelegd. Feit dat alle Belgen gelijk voor de wet zijn en ze in Wallonië wel kunnen weigeren, wordt ook volledig naast zich neergelegd. De strafbare feiten blijven zich maar opstapelen.
U heeft die 13 punten gegeven die ze moeten weerleggen. Die moeten ze alle 13 weerleggen hé, niet slechts 1 van de 13 punten. Bovenstaande beëdigde verklaring is uw bewijs in de rechtbank. U heeft ook helemaal niets geweigerd zoals vermeld in punt 11. Het enige wat u vraagt is dat ze uw argumenten (die 13 punten weerleggen). Kunnen ze dat niet, wens ik ze veel succes in de rechtbank.
Interessante aanpak die jullie gebruiken!
Ik zou er toch een aantal kleine schrijffouten uithalen, laat het eens nalezen door een alert en taalkundig persoon.
Met dank voor de opmerking. Nog eens nagelezen en de taalfouten die we vonden eruit gehaald. Zal dat morgen nog eens nalezen mochten we nog iets over het hoofd gezien hebben.
We schrijven onze artikels altijd ’s avonds na ons werk als we al een ganse dag op een computerscherm gestaard hebben. Het verstand wil dan nog wel mee, maar de ogen niet altijd om de taalfouten eruit te halen. Ook onderaan het document waar dit moet ondertekend worden wat aangepast. Was overgenomen van een ander vertaald document, maar die vertaling was nogal slordig.
Bedankt! Ik heb deze brief verstuurd zoals aangeraden in het artikel en ik heb als antwoord gekregen dat ze mij pas opnieuw zullen contacteren wanneer ze een bekabelde versie van de digitale meter kunnen leveren. Het antwoord was beleefd, geen dreigementen tot nu toe…
Keurig en duidelijk stappenplan. Of het uiteindelijk effectief zal zijn in onze demo(n)cratie is afwachten.
Het proberen meer dan waard!
beste, merci voor duidelijke brief.
ik heb nog vraag vooraleer te versturen. wat is juiste betekenis van
1.kennisgeving aan agent is kennisgeving aan principaal, kennisgeving aan principaal is kennisgeving aan agent
__> is van belle ilse dan agent?
2. indien niet ondertekend door notaris, verliest dit schrijven dan zijn waarde?
1. Betekent wie die brief ook ontvangt en leest al is het de kuisvrouw dan is toch de directeur geïnformeerd. Kunnen dus niet met het excuus afkomen dat ze die brief niet gelezen hebben.
2. Door die bij een notaris te laten legaliseren krijgt die juridische waarde. Fluvius dreigt om naar de rechtbank te stappen. Dan kan je deze brief als bewijsmateriaal gebruiken in de rechtbank. Je hebt Fluvius gevraagd om een aantal zaken te weerleggen wat ze niet gedaan hebben.
De rechtbanken zijn even corrupt als de rest van de wereld. In normale omstandigheden zou deze brief volledig juridisch waterdicht moeten zijn waar rechtbanken geen verhaal kunnen tegen maken. We leven echter niet in normale omstandigheden.
De kuisvrouw doet het namens de directeur. Ik kijk op mijn werk alleen maar, of er getekend is en mag ervan uitgaan, dat de tekenaar gerechtigd is te tekenen. Bij ons zou ook nog een vrijwilliger kunnen teken, mochten wij een aangetekende brief ontvangen (of een pakje); strikt genomen is zo iemand een klant en dat is ook gewoon rechtsgeldig.
In Nederland bewandelen ze nog de weg van de marketing, waar een beetje wap uiteraard 100% tegen bestand is. Maar voor het geval ze de dreigkant op gaan, is dit een goede werkwijze, weigeren zonder te weigeren.
Ik heb nooit brief ontvangen van fluvius om onze meters (elektriciteit en gas) te komen vervangen door digitale.
Ik woon in een hoekhuis.
De nutswerken zijn gebeurd in de zijstraat (dus niet de straat waar onze voordeur staat).
Opeens stond er een Turk voor de deur.
Hij moest aan mijn meters.
Ik heb gezegd dat ik geen digitale meters wil. Dat dat niet verplicht is en dat hij me eerst een brief met de nodige info moest geven.
Niet dus.
Hij wou perse aan de meters.
Ik zat op dat moment in een rolstoel.
Meters hangen in garage en die is enkel via de tuin te bereiken.
Ik zei tegen de man dat hij moest terug komen als mijn man thuis is na zijn werk om 18u.
Turk zei dat zij tot 16u werken.
Jammer dan.
Turk dreigt om ons af te sluiten en probeert binnen te komen.
Gelukkig heb ik altijd een keerborstel naast de voordeur staan. Die heb ik dus gegrepen.
Man doet stap achteruit en bedreigt me nog eens woordelijk.
Jammer genoeg geen beeldmateriaal van. Je gaat er dan ook niet van uit dat ze zo gaan doen tegen u.
@wakker nieuws:
1) u hebt me aangeraden (op FB als reactie op mijn opmerking) een schadevergoeding van … euro per dag te vragen zolang de digitale meters niet vervangen worden door analoge.
Waar in de brief maak ik daar melding van en vermeld ik ook dat die man mij bedreigt heeft (is geen bewijs van, jammer genoeg).
2) hoe pak ik dat aan bij de notaris? Is dat op afspraak of gewoon langsgaan op kantoor? Waar moet zij/hij tekenen? Is dat op pagina 6?
3) uw brief gaat enkel over de digitale elektriciteitsmeter. Ik heb ook een digitale gasmeter gekregen. Beiden met dezelfde EAN-code. Ik vermoed dat ik dus in de brief moet vermelden dat ik 2 digitale meters heb.
Ik heb er even mee gewacht om actie te ondernemen, ook omwille van mijn gezondheid, maar nu is het tijd om actie te ondernemen, maar ik wil het wel ineens correct doen.
Alvast bedankt voor alle moeite die jullie doen om ons te informeren en helpen.
Ik snap uw verhaal niet helemaal. Heeft die Turk nu effectief die digitale meter geplaatst?
Die brief is opgesteld om de digitale elektriciteitsmeter te weigeren. Mist een paar kleine aanpassingen kan je die ook gebruiken om andere digitale meters te weigeren.
Je contacteert gewoon een notaris dat je een document wil laten legaliseren en je maakt afspraak om langs te gaan. Kost normaal gezien € 20. Die notaris gaat uw identiteit controleren. Je ondertekent de brief pas bij de notaris zodat die getuige is. Nadien gaat de notaris zelf ondertekenen. Die weet wel wat die moet doen als je zegt dat je een document wil laten legaliseren. In het slechtste geval kan je dat ook laten doen op het gemeentehuis.
Ja, de digitale meters zijn geplaatst onder dwang.
Er werd serieus gedreigd door een werknemer van Fluvius en die Turk (onderaannemer) met afsluiting van gas en elektriciteit.
De Turk heeft geprobeerd om mijn huis te betreden, nadat ik meermaals heb geweigerd.
Ik zat op dat moment in een rolstoel (na operatie) en heb heb heel duidelijk gemaakt dat ik niet naar de garage kon om de poort te openen (gaat enkel langs binnen open en garage is enkel te bereiken via de tuin).
Ik heb heel duidelijk gezegd dat hij moest terugkomen als mijn man thuis was, maar dat weigerde de Turk dan weer.
Ik heb hen gezegd dat digitale niet verplicht zijn en dat ik enkel een analoge wil.
Beide meters, gas en elektriciteit, hebben dezelfde EAN-code.
Mag dat?
Vroeger hadden ze een aparte code.
Ik vermoed dat ik nu geen dag- en nachttarief meer heb.
Wat ik met de analoge meter wel had.
Zijn ze niet verplicht om dat te melden?
1) waar kan ik die schadevergoeding melden, aub?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten.
Beste,
ik heb nog steeds geen reactie ontvangen op mijn vorig bericht.
Wil dat zeggend dat ik vast hang aan de digitale meter?
Nogmaals: ik ben zwaar onder druk gezegd en bedreigd.
Nu heb ik net een jaarafrekening ontvangen.
Ik woon in een gemeente waar ik de meterstanden in februari moet doorgeven.
Ik heb in maart dus mijn jaarafrekening gehad (gas) en betaald.
Dus nu weer een jaar afrekening voor 2 maanden van de gas.
Voor gas en elektriciteit bij zelfde bedrijf: eneco.
Nooit problemen mee gehad, maar de laatste maanden (sinds begin dit jaar) is het constant een gezever.
Ik ben dit echt beu aan het worden.
ik wil concrete info:
– kan ik die digitale meters laten vervangen door analoge?
– is het correct dat ik elke 2 maanden een jaarafrekening krijg?
– is eneco zijn klanten aan het afzetten?
– wat kan ik hier tegen doen?
– ben ik de enige die zo gekl..t wordt door energieleveranciers?
– welke leverancier is nog te vertrouwen?
– kunnen we krachten bundelen en een rechtszaak aanspannen? Samen inspannen en kosten delen…
– welke advocaat is betrouwbaar?
– ….
Ik vind dat er maar weinig gebeurd tegenwoordig.
Dat was wel even anders kort nadat heel de crisis begon.
– Waarom vallen we stil?
– Waar blijft al de beloofde info?
Ben ik echt de enige die zich afvraagt wat er gaande is en niet wil opgeven?
MVG
Annemieke
Zoals het woord het zegt “jaarafrekening”. Dat is de afrekening voor uw jaarverbruik rekening houdende met uw maandelijkse voorafbetalingen. Is dat niet 1 afrekening voor uw gas een eentje voor uw elektriciteit?
Wat kan je hier tegen doen? Zoals we hier al zo vaak herhaald hebben: mensen denken dat ze vrij zijn. Realiteit is dat we aanzien worden als een natuurlijke persoon en als een staatsburger. Dat zijn slaven die enkel privileges hebben en geen rechten.
Kans om voor de rechtbank iets te behalen is klein. Die rechtBANK, rechter, advocaat maken allemaal deel uit van hetzelfde systeem. Dat systeem dat van u een slaaf gemaakt heeft.
Probleem is dat die meter al bij u geïnstalleerd is. Is als met een rechtszaak. Het is veel gemakkelijker om die rechtszaak op voorhand af te blokken door brieven te sturen. Veel moeilijker als er al een uitspraak geweest is waar ze u veroordeeld hebben. Voor ons ook een raadsel hoe je terug van die meter afgeraakt. Die gaan ze niet komen vervangen als je uw beklag doet.
We zouden u aanraden om de brief die we gepost hebben wat te herwerken voor uw situatie. Staat ook los van Eneco. Dat is Fluvius die de smartmeter komt installeren.
We zagen vandaag op social media nog een brief passeren waarin gedreigd werd om iemand zijn water af te sluiten omdat die de smartmeter weigerde. Dat gaat volledig tegen de grondwet, maar die telt niet meer. We leven in tijden van volledige wetteloosheid. Zie naar het proces van de Reuzegommers.
Zoals we al zo lang aan het herhalen zijn: enige wat moet gebeuren is op grote schaal burgerlijke ongehoorzaamheid. Zolang mensen dat niet snappen en braafjes gehoorzaam blijven aan het systeem is het hopeloos.
Zoals u gemerkt heeft, zijn we quasi gestopt met nog nieuwe artikels te schrijven. We zien er totaal het nut niet meer van in om nog maar eens een artikel te schrijven om mensen wakker te maken. We zijn nu met een kleine groep mensen stappen aan het zetten om uit het systeem te stappen. Gaat ook het probleem van de gedwongen smartmeter oplossen, de eindeloze belastingen,… omdat de overheid geen jurisdictie meer over u heeft. Totaal andere aanpak dan hoe al die autonome bewegingen het nu aanpakken.
Binnen een paar maanden zouden we moeten weten of we succes hebben met deze procedure.