Ben u ooit in uw leven al eens struikrovers tegengekomen? Wel, de mensen in Bilzen gaan daar binnenkort mee te maken krijgen. De stad Bilzen heeft een overeenkomst gesloten met een privéfirma. Deze zal in de gemeente Bilzen trajectcontroles installeren en onderhouden. Voor iedere snelheidsovertreding ontvangt dit bedrijf dan € 24. Kassa, kassa…
Onlangs werd er in Bonheiden een gelijkaardig contract ontbonden omdat de gemeente haar autonomie over het wegbeheer zou verliezen. Het contract tussen de stad Bilzen en deze privéfirma is hetzelfde contract als dat met de firma Bonheiden. Toch vindt de burgemeester van Bilzen dit een goede overeenkomst.
We hebben ondertussen een hele wat geschreven over autonomie en uw rechten als mens. Dus laten we deze situatie eens vanuit dit standpunt bekijken.
Vanaf heden als u een snelheidsboete krijgt, komt deze boete van een privéfirma.
Het is vanzelfsprekend niet de bedoeling dat u 90 km/u gaat rijden in de bebouwde kom of dat u tegen 70 km/u langs een school raast als kinderen naar huis gaan. Die mensen mogen ze gerust en forse boete geven of hun rijbewijs afnemen.
Maar stel u krijgt een boete omdat u 55 km/u reed waar u maar 50 mocht rijden.
Ok, waar is de 3de partij gekwetst? Waar is de 3de partij die klacht tegen u neergelegd heeft omdat u hen gekwetst heeft? Die is er duidelijk niet.
Dit is een privébedrijf. U kan enkel handelen met een bedrijf op basis van een contract/overeenkomst. Waar is het contract tussen u en dit privébedrijf dat u met natte inkt getekend heeft?
Stel u gaat morgen naar de bakker, u parkeert daar verkeerd en die bakker geeft u € 75 boete. Gaat u deze boete braafjes betalen of hier eens goed mee lachen? Want dit is wat hier in sé gebeurt hé. Juridisch gezien is er geen verschil tussen de bakker achter de hoek en dit privébedrijf.
Wat kan u dan doen als u toch een boete krijgt?
Als u die boete in de bus krijgt en u wil die niet betalen niet gewoon negeren en in de vuilbak smijten. Zwijgen is toestemmen. U kan ze natuurlijk gewoon betalen om van de last af te zijn. Hoe wij dit zelf zouden aanpakken is door die via aangetekend schrijven een antwoord te sturen. Schrijf in die brief niet dat u de boete weigert. Zeg dat u deze zonder probleem wilt betalen op voorwaarde dat ze u een contract kunnen tonen dat u met natte inkt ondertekend heeft. Zoek via de KBO het ondernemersnummer van dit bedrijf op en verwijs hiernaar in uw brief. Zo legt u de bal in hun kamp en dit contract gaan ze nooit kunnen voorleggen. Zonder contract ook geen boete. In realiteit is dit ook geen boete maar een offerte.
Mensen naast straat staande houden en die beroven van hun hebben en hun houden. In de middeleeuwen hadden ze daar een leuke term voor: struikrovers.
Natuurlijk wordt dit verkocht onder het mom van verkeersveiligheid. In realiteit heeft u hier te maken met een privéfirma, een bedrijf dus. Een bedrijf moet winst maken. Die winst moet dus komen van boetes. Die werken in opdracht van de gemeente wat ook gewoon een bedrijf is. En die gemeente is een dochteronderneming van het bedrijf Belgische Staat.
Burgemeesters, politici zijn niet meer dan functionarissen van een commerciële onderneming. Die firma creëert niets of produceert niets. Het enige wat die doen is regeltjes bedenken om zo veel mogelijk geld uit uw zakken te kloppen. Die zijn niet hier om u te helpen, enkel om zichzelf te verrijken.
Dit heeft niets, maar dan ook niets te maken met verkeersveiligheid maar alles met commercieel gewin. Het zijn gewoon moderne struikrovers.
Tipje. Rij 10 km onder de toegelaten snelheid. In de file die dan ontstaat rijdt iedereen dan rustig en ontspannen. Geniet van het leven. De privé-firma zal snel afhaken.